Kroppsviktsträning / Koordination

Kroppsvikt

Att lära sig använda sin egen kropp som hävstång är väldigt smart, för då har du ju alltid med dig träningsutrustningen oavsett var du befinner dig. Träning med din egen kroppsvikt, som träning med push up bars, pull up bars, viktväst, dip belt etc är för många betydligt mer lättillgängligt och enkelt att utföra då det inte kräver tillgång till ett gym. Många övningar som kan tränas i maskiner eller med fria vikter går att anpassa till enklare utrustning, och kan därmed utföras var som helst. Exempelvis träning på pilatesboll/balanskudde utmanar balans, koordination och stabilitet till hög grad, och kan därför vara användbart för alla som behöver klara av att stabilisera och balansera kroppen på varierande underlag.

Koordination

Koordination är förmågan att samordna kroppsrörelser på ett sätt som passar situationens krav. Alla kombinerade rörelser och moment där kroppen blir ”överraskad” är utvecklande för koordinationen, t ex att prova nya träningsformer. I princip alla rörelseformer inkluderar ett visst krav på koordination. Specifik träning av koordinationen kan vara kombinationsrörelser tillsammans med balansövningar. Kombinera också olika riktningar och olika stödytor. Exempel är övningar på pilatesboll eller balansplatta, kasta boll medan du står på ett ben, funktionell styrketräning, yoga, kampsport. Prova nytt, vi behöver inte vara proffs på allt vi gör! Barn leker ofta spontant koordinationslekar.

Balans

Balanssinnet är det sinne som fastställer kroppens position i förhållande till tyngdkraften så att den önskade kroppsställningen kan upprätthållas. Balans är ett samspel mellan hjärnan, nervsystemet och musklerna. Hjärnan signalerar genom nervsystemet till musklerna vilka muskler som behöver aktiveras för att stabilisera kroppen i den aktuella positionen. När vi tränar balans, tränar vi upp hastigheten i dessa signaler. Balans hänger även ihop med koordination. En grundläggande koordination är nödvändig för att kroppen snabbt ska kunna förhålla sig till de situationer som hela tiden uppstår, och anpassa sig till förhållandet mellan kroppens position och omgivningen.